Mapeamento de Ferramentas Utilizadas no Ensino de Programação na EAD / Mapping of Tools Used in Teaching Programming in Distance Learning

Silvino Marques da Silva Junior, Márcio Aurélio Carvalho de Morais

Abstract


The expansion of computer programming teaching to different audiences and areas is an eminent reality, and, at the same time, subjects related to Computer programming courses presents more learning difficulties by the students. This article aims to analyze and make a comparison with some tools that were proposed in previous papers and that are used in the Teaching of this subject to observe if these tools supply this new reality of the initial teaching of programming for children and young people. It was observed that although some of the projects found in the computer programming literature are extremely successful, some deficiencies can still be noticed.


Keywords


programming, teaching, distance education.

References


ALVES, F. P.; JAQUES, P. Um ambiente virtual com feedback personalizado para apoio a disciplinas de programação. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2014. p. 51.

ANIDO, R. Saci-ainda outro ambiente para o ensino de programação. In: Anais do XXIII WEI - Workshop sobre Educação em Computação. 2015.

BORGES, M. J. M. Ferramenta Multimédia de Apoio à Programação Algoritmia e Programação Pascal. Nº de Folhas 217, Dissertação de Mestrado em Tecnologias de Informação e Comunicação. Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, 2016.

BRAGA, O. R. M. Objeto de aprendizagem adaptativo no ensino da lógica booleana. 2015. Nº de Folhas 93, Dissertação de Mestrado em Engenharia Elétrica. Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015.

DORIA, J. [comentário pessoal]. Facebook. 10 mar 2017. Disponível em: . Acesso em: 11 mar. 2017.

FRANTZ, W. L. S; PONTES, H. P. Um Ambiente de Desenvolvimento Personalizável para o Ensino de Programação. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2014.

GAUDENCIO, M. et al. Eu Sei o que Vocês Fizeram (Agora e) na Aula Passada: o TSTView no Acompanhamento de Exercícios de Programação. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. 2013. p. 204

GOMES, A. et al. Uma proposta para ajudar alunos com dificuldades na aprendizagem inicial de programação de computadores. In: Educação, Formação & Tecnologias; vol.1(1), pp. 93-103, 2008.

GOMES, M. E. N.; D'EMERY, R. A.; FILHO, G. A. A. C. AAPW: Uma Ferramenta para facilitar o Aprendizado de Programação Web. In: Anais do XXII WEI - Workshop sobre Educação em Computação. 2014.

MARQUES, M. C. P. O. O ensino da programação no desenvolvimento de jogos através do ambiente Scratch. Nº de Folhas 177. Dissertação do Mestrado em Ensino de Informática. Universidade do Minho, 2013.

NOSCHANG, L. F. et al. Portugol studio: Uma ide para iniciantes em programaçao. In: Workshop sobre Educação em Computação. 2014. p. 1287-1296.

OLIVEIRA, M.; OLIVEIRA, E. Metodologia de Diagnóstico e Regulação de Componentes de Habilidades da Aprendizagem de Programação. In: Anais do XXII WEI - Workshop sobre Educação em Computação. 2014.

PAES, R. B. et al. Ferramenta para a Avaliação de Aprendizado de Alunos em Programação de Computadores. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2013.

PAULA, B. H.; VALENTE, J. A.; BURN, A. O uso de jogos digitais para o desenvolvimento do currículo para a Educação Computacional na Inglaterra. Currículo sem Fronteiras, v. 14, n. 3, p. 46-71, 2014.

PÍCCOLO, H. L. et al. Ambiente Interativo e Adaptável para ensino de Programação. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. 2010.

QUEIRÓS, R.; LEAL, J. P. Ensemble: An Innovative Approach to Practice Computer Programming. In: QUEIRÓS, R., Innovative Teaching Strategies and New Learning Paradigms in Computer Programming. Hershey: Information Science, 2015. cap. 9.

RAMOS, V. et al. A Comparação da Realidade Mundial do Ensino de Programação para Iniciantes com a Realidade Nacional: Revisão sistemática da literatura em eventos brasileiros. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. 2015. p. 318.

RIBEIRO, R. S. Construção e uso de ambiente visual para o ensino de programação introdutória. Nº de Folhas 59. Dissertação do Mestrado em Ciência da Computação. Universidade de São Paulo, 2015.

SCAICO, P. D. et al. Ensino de Programação no Ensino Médio: Uma Abordagem Orientada ao Design com a Linguagem Scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 21, n. 02, p. 92, 2013.

SILVA, P. et al. Um Mapeamento Sistemático sobre Iniciativas Brasileiras em Ambientes de Ensino de Programação. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. 2015. p. 367.

TAVARES, P. et al. Técnicas para aumentar o envolvimento dos alunos na aprendizagem da programação. In: VII Congresso Mundial de Estilos de Aprendizagem. Bragança, 2016. p. 1565-1577.




DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n11-243

Refbacks

  • There are currently no refbacks.